Monday, September 9, 2013

BINTANG HATI

( Ingatan Ikhlas Buat Allahyarhamah Latiffah Omar )

Aku pernah berhasrat agar kita bisa bertemu
kerana kau bintang hati pujaanku
namun Tuhan telah menjemputmu pulang
lalu aku hanya menatap potret silammu
dalam sendu dan terharu.

Aku pernah angankan dalam sepiku
kau ku panggil ibuku
kerana aku masih dahagakan kasih ibu
namun takdir telah menentukan
kita hanya berjauhan dari panddangan
dan aku saling merindui babak hibamu

Kau semakin dilupakan
namun sedetik pun aku ingin terus mengingatimu
sambil menatap potret lamamu
wajahmu masih belum pudar
kau wanita Melayu ayu seperti dahulu

Dari jauh aku masih mampu berdoa
agar ibu tenang di sana
nanti aku merindui
tutur kata lembutmu dalam gurindam jiwa
sebagai wanita Melayu yang sopan dan tabah.

Kau bintang hati yang terus berkerdipan
yang terus menyedari rakyat jelata
dalam tangis dan tawamu yang mempesona
namun dalam kesal aku ingin terus membela
watak wanita malang agar tidaklah putus
kasih sayang sesama insan yang lemah.

Ibu,aku tahu kau telah lama sepi
Tuhan mengetahui sepi ibu
dan kehilanganmu kami tangisi dalam reda
dan iringan doa.

Ibu...kau ada di bibir dan di hatiku
dalam sepi,duka dan bahagia.

27.6.2013

0 comments: